April 03, 2009



Bila mata bertentang mata .

Hari Khamis minggu lepas dalam pukul 9.30 mlm , hujan gerimis yang tidak henti-henti sejak petang tadi membuatkan aku rasa kesejukan. Sebagai suami dan ayah aku memang bertanggung-jawab diatas keselamatan keluarga aku. Seperti biasa rutin aku memastikan pagar dihadapan rumah mesti dikunci dgn rapi. Setelah berbuat demikian aku pun berpatah balik ..tiba-tiba mata aku terpaku melihat satu lembaga seperti kucing yang sedang tidur diatas para diatas tingkap rumah ku. Sememangnya rumah ku mempunyai garaj yg berbumbung, disitu lembaga itu berbaring. Rasa ingin tahu tu amat kuat lantas aku mengacah-ngacah lembaga tersebut dengan tangan , alangkah terkejut aku...rupa-rupanya aku sedang bertentang mata dengan musang berbulu ayam...hishh musanglah tu ....apalagi dia merenung mata aku ,akupun merenung mata dia...meremang bulu ghoma aku..aku pun bersiap sedia manalah tahu kemungkinan lembaga ini akan menyerang aku at anytime tiba-tiba...alamak matilah aku. Dengan mata terbeliak ,lidah terjelir keluar muka menyeringai menunjuk-nunjuk taring mebuatkan aku lebih berhati-hati. Agaknya dia bosan tengok muka aku yang tak hensem ni ..tiba-tiba dengan pantas simusang berjanggut ni melompat kebawah dan terus lari menghilang diri dikegelapan malam. ..Pheww lega aku...Akhirnya kau tewas juga dengan renungan tajam mata aku membuat kau hilang akal ..Tapi..sehingga kini aku masih heran bagaimana simusang ini boleh memanjat keatas para itu..sebab secara akal memang tak lojik langsung simusang itu boleh memanjat diatas para itu.. Sehingga kini aku masih heran dan musykil...musykil...

1 comment:

Anonymous said...

bertuahnya keluarga dapat suami dan ayah yang bertanggung jawab. Amin